Brev till Pauline Wesdahl

(17-18/3 1842)


Den kortlivade roparrörelse har spridit sig och påverkar också männieskor i mormors närområde. Mormor skickar skollärare Schön till Draftinge för att lyssna till Katarina på Backården och sedan ska han rapportera. Schön avråder människor för att deltaga genom att låta ett öppet brev cirkulera. Arvid i Sunnebo är däremot positiv till rörelsen. Emmy är på besök hos mormor med sina yngsta flickor.

Min kära Pauline!

--- Jag sänder dig med tacksamhet tillbaka det finska brefvet. Att väckelserna, ledda af allmogen i Finland, deri blifva så prisade, just derföre, att "bönder ligga på bottnen och utgöra sjelfa basis af dem", blir nu här och annostädes af erfarenheten uppdagad som ingen ren lycka. - Jag tillstår, att jag blef frapperad deraf, då du läste det för mig, och jag värderar allmogens ledning här ännu mera. - Nu har jag fått lära, att allt menskligt är skröpligt och besmittadt. - Hur kunde de blinda vara de blindas ledare? - Guds rena ord, bönen och sakramenterna, samt arbete i vårt anletes svett, äro visserligen de enda sanne ledarne, och hvarje prest, han må vara vigd eller lekman, borde endast dermed bland alla stånd leda väckelserna. - Pastor Hoof är lärare för alla läsare här i trakten uti en omkrets af nästan hela Kronobergs, Westbo, och Östbo härader! - Visst menade han väl, var en väldig folklärare med utomordentlig kraft och eld begåfvad - men oförsiktig, blandade uti extemporeradt tal  sin individuailitet med lokalitetens vanarter, stämplande som bud, det som hör till hvarje enskild försakelses fodringar, har han verkligen lemnat efter sig en christendom, satt i disciplin  som hos Herrnhutarna. Sions sånger har han satt i bredd med Guds ord, skadan deraf har resulterat och resulterar dagligen hos de nyväckta, ja till och med hos de oomvända i deras samlingar, med sjungandet af dessa sånger och rifva till sig det högsta: "Jesu blod och sår" till en frihamn för köttslig säkerhet och lågnade eldstad för deras fantasi och upprörda inbillnigskraft. - Änskönt endast pastor W-n i Unnaryd har förgått sig vid de nuvarande rörelserna så, att han hört på den nu i Jönköping arnade läserskan från Åhs, läst fader vår och välsignelsen efter hennes tal, sagt till folkmassan, att hon visar vägen till Guds rike, så är och blir ändå de härvarande presternas underordnande unde de läsarbönder, såsom jag ofvan beskrifvit dem, och deras uteslutande förening med dem mycket skadligt. - Läserskan från Åhs har bildat sig efter Hoof, och säkert är, att denna sekten blir allt mera väldig efter hennes tal. Jag sände min skolmästare Schön till henne, emedan jag visste, att han bedömde rörelserna riktigt. Han fann vid sin ditkomst folkmängden stor, alla försedda med Sions sånger, sjungande oupphörligt både före och efter pigans talande. Hennes tal var utdrag och sammandrag af Hoofs predikningar. Vand att tala bland allmogen och att bedja högt för dem, kan ingen undra på, att de blefvo hänförda alla. Efter mennisko-omdöme äro de nu obotliga, men för GUd är ingenting omöjligt.
Min ställning har varit och är - stillhet. Jag beder, under förtröstan om bönhörelse, att smittan ej må komma inom vår lilla socken. - Pastor Ydström har på missionsbönerna tappert bekämpat ofoget, och allmänhetetn har tålt det. - men qvar är luften, och blir det väl ännu, till hjelpen kommer. - Davids 91 psalm tröstar mig dagligen. - Läsarne äro visst sökande christna för det mesta, och godt och nyttigt är det, att deras afvägar kommo i dagen, så att vi fingo erfara, att när Satan endast förskapar sig i deras sätt, den sjelftagna andeligheten, så har han dem, men ej för alltid. De blifva nogsaliga, om än med plats, ty grunden är Jesusu Christus - må då hö och strå, som vuxit derpå, uppbrännas här i tiden, och må Herren i sin styrande nåd sända medel dertill. - Må vi alla, som vilja och äro bibelchristna, hvar på sitt håll, och efter förmåga utbreda dess ljus, men framför allt låta det inverka på vårt eget jag, så verkar nog Guds ande med sitt, på hvad sätt han sjelf utser verkandet. Kärleken bidar, hoppas och fördrager i tålamod.
Inom mitt hus har ordets osynliga band hållit alla hemma. Emilia har haft ljus i rörelserna från första början, och gjorde det henne godt, att helgonskenet kring den älskade, för högt värderade allmogen försvann. Jag hoppas, hon blir ej mera beroende af dem. Att Sandén ej har blifvit komminister i Thorskinge, anser jag för en lycka. Allmogens afgud, är han verkligen ej öfver dem. Han har utgått från dem, han har ej kunnat höja sig till det ståndet, hvartill han har låtit viga sig, och det är illa och af de skadligaste följder för honom, för allmogen och för det högre ståndet inom församliongen. Oh, vsheten af höjden behöfs att vara lärare för nådesökande uti alla stånd, och det borde så vara och kunde så vara, ty Guds ord är det himmelska manna, som har den födande kraften för alla. Menskligt, ja ofta djefvulskt, är allt som skiljer sanna christna. Och det kan en bondeindividualitet, när den ska herska, och en herremansindividualitet hos en prest, när den vill herska! En prest bör under bön och tårar och tillintetgörelse eftersträfvaMelchisedeks fridfulla konungavälde, dertill fridens Gud ville förhjelpa alla redliga prester! - -
Vid genomläsning af mitt bref, som beständigt blef afbrutet genom de arbetandes anspråk, ser jag dess ofullkomlighet och skyndar att gottgöra så mycket, som det står i min förmåga. - Mitt bref omtalar rörelserna, såsom voro ni alldeles bekanta dermed, och det ären  i ju icke? - Tidningarna framställa sjukdomen som utgående från läseri, och det är alldeles osant, ty bland de många talande är endast den pigan från Åhs en läserska, alla de andra oomvända, ouppväckta menniskor. Att de Hoofianska läsarna genast förenat sig med de talande, i det de utan undantag hafva ansett sjukdomen för en uppfyllelse af Joels profetia, ehuru de alla gröfsta lögner, mot Guds ord stridande satser, blefvo uttalade, till dess den omnämnda pigan talade bland dem, det är det stora ämnet till allas vår bedröfvelse, som man icke nog kan beklaga, ty affallet från Guds ord gick genast och lätt. - Alla läsare här i orten, som läsa Shartau och det är icke många och Bibeln företträdesvis (ej heller många), hafva icke blifvit hänförda. Bland dem är vår skolemästare, som genast, när den förste, alldeles ouppväckta pigan i Svenarums socken talade, utfärdade ett öppet varningsbref till mitt folk, som var så skönt, att Ydström läste upp det, med alla bibelspråk här på missionsbönen. Däremot cirkulerade ett öppet bref från vår käre Arvid i Sunnebo, läsarnes ledare, salig Pastor Hoofs vän, och utsänd och utkorad af honom till en apostel, som just tillstyrkte motsatsen. Schön gjorde uppmärksam på, att det var Satans lögnkrafter, förutsagda för de sista tiderna, och Arvid, att det var en utgjutelse af den helige ande, - Alla läsare af det Hoofianska sade sig nu hafva lof af Arvid att springa till dem, och deras egna lärare hörde de icke ens på. - Alltså är läseri visst inte orsaken till sjukdomen, men den har ändå förenat sig dermed, och på det sättet gjort det till en grufvelig olycka för Christenheten, ja, till en skamfläck. Skilja kan man sig icke från läsarna, ty de hafva Christus kär, men de skilja sig från dem, som ej tro på pigorna, ty det kalla de "strida mot Gud". - När dessa skaror från granngårdar och byar t.ex. mötte mitt folk, tilltalade de dem som olyckliga eller förhärdade, som ej gingo med dem! Och när de svarade: att de hade Guds ord, så var svaret: "Ja orde har ni, men Guds tecken viljen I inte se"! - Läsarna här äro så glada åt alla förföljelser, således hvad verkar regeringens mått och steg? - - - Jag sluta mitt bref nu under suckan ur 1 Petri 1: 22-23. - Den som nu kunde höra edra omdömen om tidens tecken! Kära vänner! Hvar äro de stilla i landet? Hvilket spring med åsidosättande af all qvinnlig kyskhet! - Ett landsstrykande, som sen många år förberedt sig genom tågande till s.k. läsareprester och andeliga begåfvade lekmän! Frihetsyrsel i det andeliga som i det politiska. - -  Ja, Christne äro ett presteligt folk, men detta folk måste ju ha, intill Herren kommer och synligen öfvertager detta folkets ledning under sin herdestaf - Prester - Herdar (Matt. 2:7). - 2 mil härifrån, der t.ex. Kyrkoherde Sundberg predikar mot ofog och oordningar af talande, , förbannar folket presten på kyrkogården efter predikan. - Bexell vill dra nytta af händelserna! Nog af, om Herren ej kommer och hjelper oss, så är det ingen hjelp att få! - -
Förlåt, kära syster, att jag blifvit så mångordig! - - Vi får nu bida, om Herren är med mig i denna min gestaltade önskan, att genom bref åter komma i förbindelse med dig, din ärade man och hela Er krets! Jag underkastar mig Guds vilja och förblifver din - Eder - om du ej finner för godt att svara! - - -
Helsa din kära man, som jag håller så mycket af, äfven bröderna Rahmn! Hårds!, Fru Ryberg, Louise Sundius bör äfven vid tillfälle helsas! - Charlotte Norlin gladde mig och Rappe på Tagel med ett besök, - hennes frimodige ande vederqvickte mig, likaså hennes underättelser om missionsbönen, kyrkan, vännerna. Emmy Rappe, som nu sedan 5 mån. är hos mig med sina 3 yngsta flickor, helsar dig! Hon utgör min dagliga vederqvickelse! Caroline E. kommer hem i medio af Maj. - Mina kära vänner deltager visst i den stora nåd Herren skänkte mig genom Engströms förslagsrum till Hånger! Bedjom att Herren nu dagligen mer och mer bereder honom; genom sin Ande vigande honom till en rättskaffens prest! Då först kan han blifva ett andeligt och lekamligt stöd för enkemor i skogen - i ödemarken, der Herren talar så vänligt med henne, som beder att vara innesluten uti Edra förböner!
Troget i Christo
E. P.